Šta je vitamin D?

Vitamin D je poseban vitamin. Razlog tome je što telo samo može proizvesti vitamin D iz prekursora koji su prisutni u našem telu kad god se naša koža izloži suncu (UV-B zračenje).

Koja je uloga vitamina D?

Vitamin D je važan asistent za kalcijum te je veoma važan za kosti i zube. Pospešuje apsorpciju kalcijuma u crevima i pomaže u obezbeđivanju kalcijuma za kosti. Vitamin D utiče na snagu mišića, reguliše metabolizam kalcijuma i fosfata i takođe učestvuje u drugim metaboličkim procesima u telu. Preporučeni dnevni unos za vitamin D je 20 µg, kad god telo ne može samo da ga proizvede (npr. tokom zime). U slučaju manjka vitamina D tokom ranog detinjstva ili detinjstva, kosti se nedovoljno mineralizuju i stoga ostaju meke i mogu se deformisati (rahitis).

Koji prehrambeni proizvodi sadrže vitamin D?

Proizvodnja vitamina D u telu koju pokreće sunce varira od osobe do osobe i takođe zavisi od faktora poput geografske širine i godišnjeg doba. U Nemačkoj, dovoljno je tokom približno pola godine izložiti četvrtinu površine kože (lice, šake i delove ruku i nogu) suncu na 5-25 minuta dnevno između 12h i 15h u zavisnosti od vrste kože i godišnjeg doba. Naše telo može skladištiti dovoljno vitamina D (u masti i mišićnom tkivu, jetri), koji se onda koristi tokom zime.

Mali broj prehrambenih proizvoda sadrži dovoljne količine vitamina D, a većina njih je životinjskog porekla. Ti proizvodi naročito uključuju masnu ribu (npr. losos, haringa, skuša) i u mnogo manjoj meri, džigerica, žumance i neke jestive pečurke.

Otkrijte druge gradivne elemente:

Plan ishrane bebe

Čime treba da je hranim, kada treba da je hranim i koji proizvodi su potrebni mom detetu? Naš Bebivita plan ishrane vam pokazuje tačno šta vam je potrebno.

Kliknite ovde za plan ishrane